În perioada unor studii, din afara ariei de teologie,
printre lucrările de seminar abordate s-au pus în discuție, atât de profesori
cât și de colegi, o provocare de actualitate: influența socializării virtuale
în viața de familie. Acest subiect a stârnit la vremea aceea diferite discuții
pornind pe studii de caz concrete. Unii dintre noi au continuat cu pasiune spre
a se perfecționa nu doar în psihologia educațională și consiliere, în relațiile
umane și comunicare, ci mai ales în terapiile de cuplu și de familie și în
psihologia clinică și psihoterapie, mai mult sau mai puțin ortodoxă, convertită
în cele din urmă la ortodoxie, așa cum o albină ia din flori doar nectarul, ce
e mai bun și apoi fabrică mierea. Și exemple pozitive sunt multe: Mitropolitul
Hierotheos Vlachos, pr. Filoteu Faros, pr. Vasile Thermos, Jean-Claude Larchet,
dr. Dimitri Avdeev, Konstantin V. Zorin, prof. Dmitri Melehov, etc.
Consiliul European, în 2003, raporta că România avea încă
una din ratele cele mai ridicate de căsătorii dintre țările europene. În plus,
în anul 2001, România înregistra cea mai scăzută rată a divorțurilor (1,39
divorțuri pe 1000 de locuitori, conform Demographic Year Book, 2003). Rata
relativ crescută de căsătorii și rata scăzută de divorțuri în comparație cu
alte state europene, indică o anumită stabilitate a instituției familiei în
România, chiar dacă schimbările socio-economice și culturale au fost puternice.
Cu toate că rata divorțurilor este una mică, la nivel de cauzalitate a divorțurilor,
în România, cauza principală este infidelitatea. În alte țări, de exemplu în
Marea Britanie, cauza principală a divorțurilor este violența domestică. În
plus, statisticile demografice arată că bărbații români inițiază divorțul de
patru ori mai mult decât femeile în România. Ca aspect de formare și menținere
a cuplurilor, această problemă nu este luată în considerare doar de către mediatori,
sociologi, psihologi și psihoterapeuți, ci și de către noi duhovnicii, care, în
scaunul de spovedanie, și nu numai, suntem puși atât cu profilaxia cât și cu
tratamentul sufletulului uman rănit. Procedurile și paradigmele terapeutice
bazate pe interacțiunile dintre emoții, cogniții și comportament reprezintă o
provocare contemporană sensibilă.
Există studii de specialitate care susţin ideea că vocea
are un rol important în alegerea partenerului social şi sexual, alături de
stimulii vizuali şi chimici. Aceasta oferă posibilitatea de a identifica de la
distanţă un partener sau un adversar potenţial. Bărbaţii cu voci groase, de
tonalitate joasă au fost găsiţi ca fiind mai atractivi, iar femeile cu voci
subţiri şi tonalitate ridicată au fost evaluate ca fiind mai atractive. O
caracteristică fizică primară a oricărui individ (animal şi uman) este masa
corporală care poate fi un indicator al agresivităţii fizice care, atunci când
este recompensată duce la dominanţă socială.
Anunțurile matrimonale și site-urile de dating, de
socializare sunt undiţe accesibile spre oceanul înghețat al „pescuirii
minunate”. Conform unui studiu de specialitate realizat pentru piaţa
matrimonială din România, pe un eşantion de 400 de anunţuri pe un site de
profil din România (femeie caută bărbat şi bărbat caută femeie), în general
persoane între 20 şi 55 de ani, s-a demonstrat că bărbaţii sunt interesaţi de
informatii care descriu atribute fizice (înălţime, greutate, atractivitate,
vârstă, multe fotografii, etc.), pe când femeile sunt interesate de atribute
legate de resurse (tip de relaţie, statut socio-economic, vârsta, etc.). Statisticile spun că: 25,6 % dintre bărbaţi
căutau plăcere, 22,6 % căsătorie, 24,2 % prietenie pe termen scurt, 7,5% prietenie
pe termen lung şi 20,1% nespecificat. Femeile căutau 13,0% plăcere, 18,2%
căsătorie, 19,4% prietenie pe termen scurt, 5,9% prietenie pe termen lung şi
43,5% nespecificat. Una din teoriile privind evoluţia reproducerii la specia
umană afirmă că în populaţiile sau culturile cu mai multe femele decât masculi,
masculii vor deveni o resursă preţioasă şi îşi vor permite să fie
„pretenţioşi”, în sensul că pot fi mai selectivi faţă de femele şi pot cere mai
mult de la ele decât pot ei să ofere. O investigaţie trans-culturală recentă
indică faptul că în România, femeile sunt mai numeroase decât bărbaţii.
Aşadar, bărbaţii români comunică explicit că sunt
interesaţi de relaţiile bazate pe plăcere, iar femeile lasă deschise
oportunităţile spre toate tipurile de relaţii căutate de bărbaţi. Psihologii
cred că femeile sunt mai afectate de posibilitatea infidelităţii de tip
emoţional, pe când bărbaţii sunt mult mai atenţi la posibilitatea infidelităţii
de tip sexual. De ce ? Simplu. Datorită faptului că bărbaţii sunt interesaţi în
primul rând de transmiterea genelor urmaşilor, aceştia vor proteja partenera de
implicarea într-o relaţie sexuală cu altcineva; cum transmiterea cu certitudine
a genelor este fundamentală pentru aceştia, vor fi mai afectaţi de
infidelitatea sexuală a partenerei (dacă partenera e infidelă nu deţin
cerititudinea cu privire la paternitate). Datorită faptului că femeile sunt
interesate în primul rând de creşterea urmaşilor-copiilor (transmiterea
propriilor gene în cazul acestora fiind sigură, pentru că ele dau naştere
descendenţilor), acestea vor avea ca prim scop acumularea de resurse pentru
creşterea copiilor, fiind mai afectate de infidelitatea emoţională a
partenerului (implicarea emoţională presupune îndepărtarea resurselor spre o
altă persoană/rivală). Gelozia este considerată de psihologi una din emoţiile
de bază ale fiinţei umane, universală şi nativă, fiind privită ca un fenomen
(emoţional şi comportamental) asociat cu sentimente puternice (în mare parte
negative) şi cu efecte majore, fiind întâlnită şi la animale (de exemplu, dacă
dezmierdăm un câine, un altul va încerca să îi ia locul). Spre deosebire de
invidie, definită ca o emoţie extrem de dureroasă care implică lăcomie, ură,
resentimente, gelozia generează întotdeauna teama pierderii partenerei sau
împărţiri acesteia cu o terţă persoană, actual sau imaginar.
Unele relaţii de cuplu frapează prin longevitatea lor, iar
alte relaţii de cuplu se sfârşesc înainte de a se dezvolta. Cineva îmi spunea
că un măr odată muşcat nu se mai aruncă, ci se mănâncă până la capăt. Nu demult
am spovedit un bătrânel ajuns la vârstă patriarhală ce era doar de doi ani
văduv şi i se păruse o infinitate. Nu avea o dorinţă mai mare decât să treacă
la cele veşnice mai repede şi să-şi reîntâlnească soţia, sufletul pereche ce
i-a fost alături mai bine de cincizeci de ani şi să continue povestea de
dragoste începută, vremelnic, aici pe pământ. Peste puţin timp dorinţa i-a fost
ascultată. A adormit fericit că aşteptarea a luat sfârşit..
ieromonah
Hrisostom Filipescu
Sursa: http://www.doxologia.ro/puncte-de-vedere/casatorie-divort-socializare
Sursa: http://www.doxologia.ro/puncte-de-vedere/casatorie-divort-socializare
Mult ne mai liposeste azi comunicarea si iubirea, Preacuvioase Parinte! Va multumim mult pentru indemnul la bine si bucurie, pentru cuvintele de folos pe care le daruiti noua, si va indemnam cu smerenie sa va rugati pentru toti bine credinciosi crestini ortodocsi. Va multumim! Sarut mana!
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru perspectiva crestina prezentata intr-un limbaj modern care este atat de utila tinerilor casatoriti din ziua de astazi !
RăspundețiȘtergere