Schitul Țibucani

Schitul Țibucani

luni, 7 mai 2018

Podoaba Schitului „Sfânta Maria Magdalena“ - Țibucani






„Și fă-te și nouă umbră și rouă
                                       Tu, adumbrirea de har,
                                       Să-și afle și firea noastră înnoirea
                                       Dintre plămadă și har,
                                       Ca să-ți strigăm cu toată făptura
                                       Într-o deplină închinăciune:
                                       Bucură-te, Mireasă, urzitoare de nesfârșită rugăciune“
                                                                                                  Sandu Tudor
                                                  
Nicolae Steinhardt spune că „există două evlavii ce nu se cuvine a fi părăsite: cinstirea Crucii și adorarea Maicii Domnului“.
Mistica românească este o mistică a icoanei. Specificul carpatin al misticii creștine cu caracter iconic – spune părintele Ghelasie de la Frăsinei – a făcut ca eremiții din Munții Apuseni să se numească ei înșiși iconari, nu în sensul că ar fi fost pictori, ci pentru că aveau o evlavie extraordinară față de icoană, prin aceasta practicând un fel propriu de mistică a icoanei. Erau adevărați purtători de icoană, de chip iconic. Nu le lipsea niciodată, sub haină, icoana pe pieptul lor.
O poveste vrednică de Pateric grăiește așa: „un monah nu a avut nicio lucrare de virtute, ci s-a mântuit numai prin evlavia pe care a avut-o față de Maica Domnului, înaintea icoanei ei rostind zilnic: Prea Sfântă Născătoare de Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!“.
Alături de Domnul Hristos, Fecioara Maria este personajul biblic cel mai frecvent reprezentat iconic; de aceea icoana sa ocupă un loc deosebit în rândul icoanelor. După icoana Mântuitorului, icoana Maicii Domnului este cea mai cinstită, atât în ce privește varietatea tipurilor de reprezentare, cât și intensitatea cu care este venerată.

Indiferent de stilul, tipul, modul de reprezentare, icoana Maicii Domnului este caldă. În ea găsim frumusețe, puritate feciorelnică, gingășie, tristețe, duioșie, pace lăuntrică, multă bogăție de nuanțe.
Pentru că, după Fericitul Augustin, „trupul lui Hristos este trupul Mariei“, așa explicăm asemănarea fizică a Pruncului cu Maica Sfântă, altfel zis, chip de Pruncă cu Prunc în brațe.
Icoana ne privește, ne întreabă, ne cheamă, ne mângâie, ne încurajează, ne îndeamnă la pocăință. Iar atitudinea noastră în fața icoanei trebuie să fie de închinare, evlavie, laudă, recunoștință, dragoste, cinstire, mulțumire, sărutare, îmbrățișare, atingere, rugăciune, cântări, aprinderea lumânărilor și candelelor în fața ei.  
Icoanele au două fețe: una de vopsele, pentru văz-vedere, cuprinsă cu ochii și alta de har, pentru inima ce o sărută, artă și sfințenie deopotrivă, pământ și cer deodată.
Privirea Maicii Domnului este melancolică, simplă, dreaptă, mângâietoare, liniștită, iubitoare, întristată, blândă, răbdătoare, dătătoare de bucurie, nobilă, rugătoare, senină, pătrunzătoare.
Fiecare icoană, în chip potențial, prin harul care există în ea, este făcătoare de minuni. În rugăciunea din Trebnic (Molitfelnic) se spune: „și dă-i ei puterea și tăria facerii de minuni“. Cu cât este mai rugată, cu atât icoana devine mai frumoasă, mai plină de har și minune.
Icoana plânge, uneori cu lacrimi de mir, alteori cu lacrimi de sânge, izvorăște în chip minunat ulei, mir, vorbește cu adevărat sau clipește, se luminează sau se adumbrește, zâmbește sau se încruntă. Vine singură pe apă, într-un nor luminos, dispare dintr-o biserică, ca să apară în alta; de asemenea vindecă, aduce ploaie, este izvor de comuniune și revelație.
Datorită icoanei, mulți oameni au ajuns la adevărata credință.
La Schitul „Sf. Maria Magdalena“ de la Țibucani se află – ca în atâtea alte locuri, biserici și mânăstiri din țara noastră – o icoană a Maicii Domnului, ne e drag să credem, făcătoare de minuni. De sute de ani, locul ei este în bisericuța-monument.
Chipul Maicii Domnului de aici este trist, gânditor, vizibil îndurerat, sever, aproape îmbătrânit de durere.
Privind-o cu atenție, vezi pe fața Maicii Sfinte straturi de culori – după unii -, de lumini, după alții. Mai observi șiruri de lacrimi care au curs cândva, mulți ani la rând și care... încă mai curg, atât din ochii Maicii dar și din ai Pruncului Sfânt.
De-a lungul timpului, aceste lacrimi au spălat culorile, dând lumină și strălucire fețelor sfinte.


Stai de vorbă cu Maica Domnului, întrebând-o câte dureri s-au spus aici, în taina rugăciunii? Câte suspine ți-au cutremurat inima, câte lacrimi ai șters sau ai stârnit, ce griji, ce necazuri, ce frământări te-au făcut să plângi, la rându-ți? Câte mângâieri și pentru câte suflete ai suferit, ca o maică a noastră, a tuturor?
Chipul ei gânditor, privirea pătrunzătoare, gura strânsă ca într-o amară durere, întreaga ei ființă, toate spun ceea ce ea știe deja de la Dreptul Simeon, că „prin inima ei va trece sabie“.
Și dacă ea a trăit o așa grea durere, cum să nu fie sensibilă, grabnic ajutătoare, săritoare la toate durerile, suspinele și lacrimile aduse aici în ani și ani...Câte îngenunchieri, câte rugăciuni, câte cereri, câte mulțumiri! Câte și câte minuni!
Poate cândva a și sângerat, fie de durere, fie vreun nesăbuit a lovit cu păcat, fie... numai Maica Domnului știe. Azi vedem doar o tăietură sângerie pe obrazul drept.
Nu mai sunt bătrâni care să povestească și nici arhiva mânăstirii nu spune...
Se povestește doar despre recentele scoateri ale icoanei în procesiune, cu litanii și rugăciuni, în zilele secetoase. Și minunea se întâmplă, căci imediat cerul începe să plângă și pământul însetat și uscat mustește de lacrimi cerești, spre bucuria poporului și preoților rugători.
Da! Maica Domnului „toate le poate câte voiește!“
Valeriu Anania (I.P.S. Bartolomeu al Clujului) spune așa de frumos: „Prezența și rugăciunile Maicii Domnului fac ca Judecata să ne pară mai puțin înfricoșătoare. Sfântul Grigorie de Nyssa crede că puterea lui Dumnezeu este capabilă să descopere o speranță acolo unde nu e nicio speranță. Avem nevoie să credem că acest drum este Născătoarea de Dumnezeu. Știm că Tatăl este drept, că Fiul e imparțial, dar poate că între dreptatea Tatălui și imparțialitatea Fiului, se va interpune, mântuitoare, lacrima Maicii Domnului“.
                             
                                        O  iconară a iubirii și dorului de Maica Domnului,
prof. Daniela Iacob


28 de comentarii:

  1. Mâine susțin inspecția de gradul doi,m am încurcat în detalii...am schimbat proiectele de lecție de zeci de ori ...Intr un final am scos o la capăt...lucrez cu copii cu dizabilități ,e foarte greu sa găseșc metode potrivite sa i fac sa fie ascultători pe perioada a patru ore cât tine inspecția.....
    Dar când obosesc sau mă plictisesc mă gândesc la dvs.si imediat reușesc să mă organizez....
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️♥️
    Aveți grijă de dvs.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ce nu pot privi în ochi,țin în inimă.
    Trăiesc acolo unde iubeeeesc ,unde îmi este inima si sufletul.
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️♥️
    Aveți grijă de dvs.

    RăspundețiȘtergere
  3. Noapte buna!
    Gata,merg la somnic!
    Va imbratisez tareeeee!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  4. Stimată doamnă Daniela Iacob, înduioşătoare descriere a Maicii Domnului. Felicitări pentru o asemenea expunere literară!
    M-aţi atins în suflet, din moment ce aproape că mi-au dat lacrimile când citeam.
    Foarte frumos.
    Aveţi talent.
    :)

    RăspundețiȘtergere
  5. M am uitat atent la icoana Maicii Domnului, postată de dvs ,e atat de tristă ....
    Intoadeauna când sunt depasita de situație citesc Paraclisul Maicii Domnului la ora 24,și totul se rezolva instantaneu.
    Dar aceasta icoana are ceva ....nu știu ce????E foarte tristă!!
    Abia aștept să o văd în aceasta vara ,să mă rog la ea.
    Poate este foarte veche ,și fiind reconditionata de multe ori a ajuns sa arate așa...o tristete care doare...
    Abia aștept să o văd!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  6. Tocmai am citit ceea ce a postat doamna Piștea Aurica,o fraza care va aparține dvs.Acele randuri m au facut sa mă simt atat de vinovată de sentimentele mele....aproape rusinata.
    O seară binecuvântată!

    RăspundețiȘtergere
  7. Au trecut două zile de neliniște, după ce am citit acel citat al dvs....am avut sentimentul de vinovatie,de rușine... m am gandit și m am intrebat daca asta a fost dorința dvs să mulțumiți bunului Dumnezeu pentru darul vieții....cine sunt eu sa iubesc acest suflet.....să tulbur acest suflet pur cu sentimentele și vorbele mele...??
    Cine???
    Cum de iubeeeesc doar acest barbăt???
    Nu am găsit răspunsul...
    Am simțit nevoia să vă spun ...ceea ce simt...nu am nici un fel de asteptari..va respect decizia dvs de a merge pe acest drum... felul în care ați ales să multumiti lui Dumnezeu pentru darul vieții...e darul suprem pe care il poate face o persoană pentru Dumnezeu!
    Sunteti un bărbat inteligent dar foarte sensibil sufleteste...
    Cel puțin așa va simt eu...e posibil sa mă înșel...
    O noapte binecuvantata!♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  8. Fix,in momentul in care am decis sa va uit.
    Ce credeți că mi s a întâmplat?
    Aceeași doamna Piștea Aurica,a postat o imagine cu dvs din acel videoclip pe care l ati postat dvs cu ocazia Sărbătorilor Pascale cu ceva timp in urma..
    Este videoclipul pe care l am vazut prima dată și m am îndrăgostit de dvs...
    Am simțit că înebunesc..
    Voerbes serios...
    Va rog sa nu zambiti!
    Dar va jur că este adevărat ceea ce spun...am crezut că o să leșin..exact o imagine din acel videoclip...
    Doamneeeeee ce dulceeeeee sunteti acolo...
    Dacă nu mă credeți puteți vedea profilul doamnei , deoarece este public...
    O să continui lupta mea cu uitarea...
    Promit!♥️

    RăspundețiȘtergere
  9. Nu pooooot,am incercat șa va uit,mi a fost frică de Păcat,...de Dumnezeu... acum nu îmi este frica de nimic....nu pooooot....dacă nu pot...am incercat tot ce este posibil omenesc...orice...sunt femeie și știu bine ce spun..tot am incercat....nu pot...
    Sper că nu zambiti ...eu vorbesc serios ....o să vă scriu tot timpul. ...o să vă spun că vă iubesc ori de câte ori mi se face dor...o să vin să vă văd ...o să mă rog sa fiți ok...
    Va iubeeeesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  10. Gata,m am plictisit să învăț,merg la somnic!
    Noapte buna!
    Sper că sunteți ok!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  11. M am pus sa dorm demult,dar nu pot dormii,am baut o cafea pe la ora 23 și acum nu am somn...
    Va trimit toată dragostea mea....
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️
    Ați vizionat filmul Pasarea Spin???
    E filmul meu preferat...
    Îmi place și Titanic,Pe aripile vântului,...multe.
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️
    Sunteți atat de dulceeeee!
    Mi am amintit de aceea poza...
    Eu vorbesc mult,râd la fel de mult și cu poftă.....cred că dvs.sunteti tăcut ....defect profesional...
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt ♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  12. O zi frumoasa!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️
    Va îmbrățișez tareeeee!♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  13. Si Acoperamantul Maicii Domnului este foarte fositor, este bine sa-l citim in fiecare zi! ❤️

    RăspundețiȘtergere
  14. Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  15. Gata,am terminat cursurile de la CCD,acum am sosit acasă,sunt foarte obosita, mâine sunt la Bucuresti,dar sunteti in fiecare secundă în inima mea,in sufletul meu in fiecare celulă a corpului meu . .când nu v am scris in acele două zile mă durea ceva înăuntrul meu....era sufletul...au fost cele mai groaznice zile ...am avut stări de neliniște...de stres ...de durere...de neputința . ..
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️
    A postat aceași doamna o imagine cu dvs. .♥️♥️♥️♥️
    Sunteți atât de dulceeeee!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  16. Doamneeeee,ce par lung și frumos ați avut!!!!
    Ce frumos sunteti!!!!
    Ce dulceeeeee ♥️♥️♥️♥️♥️
    Am revăzut cu drag aceasta fotografie și îmi sunteti atât de drag!!!♥️♥️♥️♥️♥️
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  17. Merg la somnic
    Noapte bună!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️
    Nu exista cuvinte că sa pot spune cât de muuuuulllltttt va iubesc!♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️
    Va imbratisez strâns!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  18. O zi frumoasa!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  19. Am vazut postat pe profilul doamnei Pistea ,ceva foarte trist,o poezia tristă .....era și imaginea dvs acolo....am asimilat versurile cu starea dvs de spirit....sper sa nu fie adevarat....să nu fiti trist.....să nu aveți lacrimi în ochi...să nu aveți lacrimi în suflet....pentru că aș suferi....dacă este așa gândiți va la cât de mult vă iubesc....mi aș dorii in aceste momente să fiu acolo langa dvs ....să va îmbrățișez....să vă privesc în ochi...să vă povestesc tot ce am făcut astazi...cu bune cu rele...să vă fac să zâmbiti....
    Ați spus odată .....că dacă sunteți undeva ....Intr un loc și suferim din varii motive avem alternative....părăsim locul....așa și acum in acest moment dacă ceva va face sa aveți ochii plini de lacrimi . ....aveti alternative...
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️
    Nu uitați sunteti un bărbat inteligent și frumos!
    Nu luati in seama toate prostiile spuse de oamenii invidioși.
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  20. Merg la somnic!
    Noapte buna!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  21. Am uitat sa va spun , astăzi am terminat examenele la master, urmează examenul de dizertație.
    Am citit acele versuri triste ....și m am intristat și eu ....de aceea am uitat sa va spun.
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  22. O zi frumoasa!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  23. Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️
    Sper sa nu zâmbiti...dar de câte ori mă arde la inimioara ....dorul de dvs...va scriu cate ceva ...
    A ramas puțin timp....până termin și dizertația ....și vin la Schit sa va vad...să văd icoana Maicii Domnului...să văd locurile de acolo .....
    Abia astept!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  24. O seară frumoasă!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  25. Noapte buna!
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  26. Sunt tare tristă,pisicuța mea este bolnavioara,o am de trei ani,este sterilizată,acum s a îmbolnăvit subit...m am rugat mult arhaghelului Rafael,este protectorul animăluțelor....am fost și la medicul veterinar...
    Sper sa se insanatoseasca.
    Dvs. sunteti ok?
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  27. Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere
  28. Am citit o poezie scrisă de dvs .. foarte frumoasa ....câteva randuri din context mi au rămas în inimă ...
    Ce ochiul nu vede
    Ce urechea nu aude
    Ce mana nu atinge
    La inima nu ajunge....
    Mi am dat seama că va scriu degeaba....
    Aveți dreptate că vorbele sa ajungă la inima trebuiesc spuse în fața....că persoana respectivă să vadă expresia feței ....strălucirea ochilor..
    Nu o să m ai scriu....
    O să vin la Schit după dizertație...
    O să va vorbesc
    O să va privesc in ochi
    Așa este corect
    O să îmi fie foarte greu...
    Va iubesc!
    Muuuuulllltttt!♥️♥️♥️♥️♥️

    RăspundețiȘtergere