Astăzi, în epoca sunetului,
a zgomotului de orice fel, tăcerea a devenit o mare putere sufletească. Puțini
sunt cei care mai au curaj să o asculte, să-i „vorbească”. Tinerii merg pe
stradă şi în mijloacele de transport public cu căştile la urechi ascultând
mereu muzică. Oamenii în casă îşi fac treburile ori discută problemele cotidiene
pe fundalul televizorului, mereu în polemici, mereu obosiți, mereu agitați.
Nimeni nu mai are curaj să asculte tăcerea, conştiinţa, gândurile... Răguşită
sau nu, tare sau în surdină, odihnitoare sau agitată, mintea nu vrea să audă
tăcerea. O fi prea apăsătoare sau trezeşte emoţii ce le dorim îngropate?!
Tăcerea devine pe zi ce trece o virtute apreciată doar de unii.
E dificil să asculţi tăcerea
când toți s-au obişnuit cu sunetul, e greu să taci când trebuie să rabzi
nedreptăţile unora, e anevoios să taci astăzi... Valoarea tăcerii e mare,
putând fi mereu ridicată la rang de cult. E un dar care a fost din toate
timpurile preţuit. Pentru mulţi şi tăcerea e un răspuns. Socotită de unii o
calitate a oamenilor înţelepţi, de alţii o dovadă de laşitate sau prostie,
tăcerea rămâne o enigmă, o haină albă atât a diplomaţiei cât şi a inimii
paşnice.
Omul care ştie să tacă dă
dovadă de suficientă stăpânire de sine în condiţiile în care de cele mai multe
ori cuvintele noastre se întorc deformate, ciuntite şi pătate. Teama de oameni
cu influenţe ne face să tăcem când poate ar trebui să vorbim, să răbdăm, să
așteptăm Cuvântul. Mulţi oameni au fost etichetaţi într-un fel sau altul pentru
că n-au ştiut să-şi înfrâneze cândva un gând, un dor, o observaţie, poate bună şi
pertinentă, dar care nu a găsit un suflet capabil să o primească şi a stricat
comuniuni... Şi astfel, ajungi uneori astăzi să vorbeşti „tăcând”. A ști să
taci, semnifică a fi smerit, dar poate fi și o dovadă de lașitate sau de
corupere, după zicala românească: „o mână o spală pe alta şi amândouă spală
faţa”. Sunt şi cazuri în care niciodată acele glasuri fierbinți, de foc, nu au
ştiut să tacă, nu au vrut, nu au putut…
Unii tac din sfială, alţii
din lene sau pentru a nu se stresa, unii că n-au ce spune, alţii din teama de
polemică, puţini poate din gânduri sacerdotale, practicând o preoţie a tăcerii.
Însă a şti să taci nu înseamnă că nu ai nimic de spus, că nu ai curaj de a
vorbi, că eşti încrezut, ori alte motive mici. A şti să taci înseamnă a nu
rosti cuvintele ce-ţi vin pe limbă, a avea răbdare cu cugetările tale, a mai
reflecta asupra răspunsurilor, a nu da replici tăioase, a nu cădea pradă
impulsului de moment, a mai sta de vorbă cu tine însuţi. Cel care nu va şti să
tacă, nu va şti nici să vorbească. Înainte de cuvinte este bine ca mintea
noastră să trimită un gând curat, o binecuvântare interlocutorului, o
rugăciune, pentru a fi un „teren” roditor.
Duhovnicii în scaunul de
spovedanie recomandă tăcerea în unele cazuri. Mai ales în viața de familie, când
din diferite pricini, soțul sau soția, se cuvine „să mai țină, din când în
când, apă în gură”, pentru a nu mai cicăli sau rosti, la supărare, vorbe grele,
care dau naștere la uragane și furtuni de reproșuri. E bună tăcerea! Ea te
păzește poate de o palmă, de o dojană, ori de un cuvânt tăios ce taie parcă în
carne vie, iremediabil.
Există tăceri şi tăceri.
Toate sunt interpretate, la fel ca şi cuvântul. Aşa e omul, mereu află sensuri
noi la tot ce intră în contact cu el. Tăcerea poate exprima adesea mai mult
decât o pot face cuvintele. Nu e doar pauză între cuvinte, tăcerea mai înseamnă
şi să ştii să asculţi. Căci „vreme este să taci şi vreme să grăieşti”
(Eclesiastul 3, 7). Tăcerea pigmentează momente, emoţii, zâmbete. A şti să
admiri frumosul, înseamnă să taci şi să contempli, plasticitatea cuvintelor
fiind dificil de fixat în acele clipe înalte.
Sfântul Isaac Sirul spune că
tăcerea ne înfrânează de la multe rele, iar Sfântul Ambrozie spune că „am văzut
pe mulţi oameni căzând în păcat din pricina vorbelor lor, însă aproape pe
nimeni din pricina tăcerii”. „Să nu credeţi că evlavia constă în aceea că
vorbeşti mult de Dumnezeu. Nu. Ci mai mult în păzirea tăcerii. Fiţi
încredinţaţi că totdeauna este un lucru mai puţin primejdios să asculţi decât
să vorbeşti”, învaţă Sfântul Grigorie de Nazianz. Iar părinții din pustiul
Egiptului afirmă că vorba bună, duhovnicească este de argint, însă tăcerea este
de aur.
Un ierarh drag inimii mele
îndemna să mergem în adâncuri, să nu stăm la ţărmuri, unde e agitaţie, gălăgie.
Să ne îndepărtăm de zgomotul lumii într-o pădure, în intimitatea camerei,
adânciţi fiind într-o lectură frumoasă, un gând curat, o rugă sau un răgaz de
tihnă…
Tăcerea este o prietenă
fidelă care ne învaţă să coborâm în sine pentru a exista în tăcere şi a ne
bucura de ea. E melodia inimii care cântă alte simfonii decât glasul. Dacă
mereu vom purta zgomot în jur, îngerii nu vor mai avea când să ne vorbească...
Și ce minunată e tăcerea de după tăcere !
ierom. Hrisostom Filipescu
La aşa subiect Parinte.... aşa comentariu: Tăcere, mi-e sete de tăcere, stau în tăcere şi aştapt să-mi tresalte inima de bucurie în glasul Îngerului care strigă: Bucură-te azi în inima ta a înviat Hristos cel ce a strigat MI-E SETE!, sete de tăcere, sete de iubire, sete de bucurie, seta de paharul Mantuirii noastre, indiferent de amarul sau dulceaţa lui. RĂSPLATA TĂCERII DE DUPĂ TĂCERE " BUCURAŢI-VĂ AZI PRIMIŢI IN DAR DE LA ADEVĂRATA VIAŢĂ - VIAŢA."
RăspundețiȘtergereCu respect. A.
minunat.........
RăspundețiȘtergereSfantul Serafim de Sarov spunea ca tacerea nu a vadit/osandit pe nimeni (nu mai imi amintesc exact citatul, dar se referea la faptul ca atunci cand faci afirmatii pe seama ta sau a altora risti sa cazi in pacat afirmand sau interpretandu-se altceva decat adevarul).
RăspundețiȘtergereMuzica poate fi binefacatoare sau perturbatoare, ne este redat un exemplu si in cazul lui Saul care se linistea prin muzica redata de harpa...
Imi spunea un parinte ca cei mai mici au o asa multa energie pentru ca ei sunt curati, si nu se consuma prin patimi si pacate...
Prin evocarea citatului am vrut sa intaresc cele spuse pe blog, prin cazul luat din Vechiul Testament am cautat sa nuantez ca muzica nu este rea in sine, ci depinde de felul ei si spre ce te influienteaza, iar prin vorba parintelui am sa incerc sa surprind un fapt:
linistea presupune o stare de cercetare launtrica. Cand este liniste, ramai cu tine insuti si incepi sa te analizezi, or vrajmasul nu doreste aceasta pentru ca nu cumva sa ne pocaim, de aceea ne poarta prin vacarmul cotidianului (stiri galagioase, reportaje socante, o foiala continua, un plictis animat de diavol pentru a ne indruma catre muzica, televizor, sau alte instrumente menite sa faca timpul sa dispara...).
Trebuie sa cautam tacerea?
Bineinteles
In tacere ne regasim pe noi insine, pe Dumnezeu, pe cele ale sufletului. Trebuie doar sa le cautam, in tacere...
PS: sper ca vorbele nu m-au osandit, ci doar s-au regasit in cele scrise pe blog (elisav) :-)
Minunat! Multumim!
RăspundețiȘtergere