Nici o carte nu
poate cuprinde tot ce a făcut acest Părinte al Bisericii. Ca orice mare
personalitate şi ca Părinte al Bisericii, nu se lasă uşor abordat sau cuprins
în câteva fraze, oricât s-ar strădui ele să alcătuiască o sinteză. Cu cât
timpul trece, cu atât statura lui creşte. Nici un Părinte bisericesc nu a lăsat
o moştenire literară atât de vastă.
Ioan a fost
contemporan cu oameni influenţi. O glorioasă constelaţie de genii a fost cea
care lumina perioada acelor ani în care Sfântul Ioan predica la Constantinopol.
În vest erau Ambrozie, Ieronim, Augustin. În est erau cei trei Sfinți
Capadocieni: Vasile, Grigorie de Nazianz şi Grigorie de Nyssa, educaţi,
magnetici şi de-a dreptul fascinanţi. Aceştia au fost bărbaţii cu care Sf. Ioan
a împărţit atenţia lumii.
Trăsături fizice
În privinţa aspectului fizic, Gură de Aur era mic de
statură şi plăpând, avea faţa plăcută, dar slăbită de post şi suferindă,
obrajii traşi, fruntea înaltă, liberă şi ridată, proeminentă, capul pleşuv,
urechile puţin mari, un chip plat, cu barbă, ochii adânci erau ca două torţe
arzând şi deosebit de ageri şi de pătrunzători. Stomacul îi crea des probleme
şi adesea febră. Era foarte sensibil la frig. La fizic nu avea nimic prin care
să se impună mulţimii. Întreaga sa viaţă era în ochii vii şi strălucitori şi în
voce, relativ slabă dar de o rară putere de persuasiune (Cf. J. Tixeront,
Précis de Patrologie, Paris, 1927, pp. 264-266). Gusturile sale erau dintre
cele mai simple, iar viaţa sa, de o austeritate continuă. Era o natură
delicată, simţind cu putere lucrurile şi traducându-şi impresiile într-un mod
tranşant. Graţios, bun, afectuos şi vesel cu cei apropiaţi, rămânea, în
relaţiile sale exterioare, tot timpul rezervat. Hrisostom atacat, calomniat, a
refuzat lupta şi i-a plăcut mai mult să cedeze decât să lupte. În faţa
duşmanilor fără conştiinţă, el a avut scrupule şi nu şi-a valorizat drepturile.
Opera Sfântului Ioan Hrisostom
În ce priveşte opera, putem spune că acesta lasă
posterităţii o operă uriaşă, inegalabilă atât ca dimensiuni, cât şi prin
conţinut, cuprinzând 18 volume în ediţia Migne (vol. 47-64), comparabilă doar
cu cea a lui Origen sau a Fericitului Augustin. Dintre anticii antiohieni,
Sfântul Ioan este singurul ale cărui scrieri au dăinuit, în timp, aproape în
întregime. Acest privilegiu este datorat personalităţii autorului, dar nu
într-o mai mică măsură, valorii lor. Nici un scriitor oriental nu a obţinut în
asemenea măsură admiraţia şi aprecierea posteriorităţii.
Scrierile Sfântului Ioan Gură de Aur, dintre cele mai
bogate şi alese ale literaturii mondiale, s-au păstrat aproape în totalitate.
Opera sa conţine tratate, omilii, cateheze, comentarii biblice, cuvântări,
epistole, precum şi cărţi de cult, dintre care cea mai celebră, rămâne, fără
îndoială, Slujba Sfintei Liturghii, după care se oficiază Liturghia în cea mai
mare parte a Bisericii Ortodoxe.
Majoritatea acestor scrieri sunt la origine predici
susţinute de Sfântul Ioan în Antiohia şi Constantinopol. Unele dintre acestea nu
au fost scrise propriu-zis de Ioan, ci stenografiate de tahigrafi în timp ce el
le vorbea credincioşilor, iar înaintea editării acestora, erau verificate şi
corectate de Sfântul Ioan.
Toate scrierile Sfântului Ioan atrag şi uimesc într-atât
încât îl cuceresc cu totul pe cititor. Operele sale literare sunt un izvor
nesecat nu doar pentru teologi, ci şi pentru arheologi şi pentru istoricii
culturii.
Conținutul scrierilor Sfântului Ioan
Scrierile lui Ioan analizează cu limpezime şi convingere
probleme morale, sociale, dogmatice şi interpretative, comentează practicile
vieţii cotidiene, interpretează cărţile Vechiului şi Noului Testament, elogiază
personalitatea multor personaje biblice, a sfinţilor, şi a contemporanilor săi
de seamă, se opresc asupra învăţăturilor fundamentale ale Bisericii şi apără
învăţătura genuin-creştină de asaltul ereziilor destul de numeroase în acea
perioadă.
Bogăţia, profunzimea şi logica ideilor sale, cunoştinţele
lui enciclopedice, memoria sa fenomenală şi precizia în citarea şi interpretarea
Scripturii, precum şi descoperirea bogăţiilor de sensuri ale scrierilor
acesteia, frumuseţea şi atracţia stilului, figurile retorice, jocul de cuvinte
folosit în unele locuri, desfată sufletul cititorului constituind un adevărat
festin duhovnicesc pentru acesta.
Aproape fiecare frază din omiliile sale este certificată cu
un citat din Sfânta Scriptură. Fiecare idee este imediat lămurită prin diferite
exemple sau asemănări luate din fenomenele naturii, din regnul plantelor, sau
al animalelor, din faptele omeneşti, şi cu deosebire din moravurile şi
obiceiurile oamenilor de atunci.
Scrierile Sfântului Ioan au un caracter particular ce îţi
revelă imediat dacă scrierea aparţine Sfântului sau nu, chiar dacă nu se
cunoaşte de la început numele autorului, ci se voieşte a se dovedi din lectura
scrierii. Căci, într-adevăr, toate scrierile Sfântului Ioan, fie ele dogmatice,
fie morale, fie comentarii la Scriptură, poartă ca tip particular următoarea
caracteristică: nici scrierile dogmatice nu sunt curat dogmatice, nici cele
morale nu sunt curat morale şi lipsite de partea dogmatică, şi nici explicările
sau herminiile lui asupra Sfintei Scripturi, nu pot fi curat hermeneutice, fără
partea dogmatică, ci toate se prezintă sub aceste trei feţe: dogmatică, hermeneutică
şi morală.
Corespondența Sfântului Ioan
În scrisorile sale, se pare că vorba sa este mai puţin
nervoasă, mai puţin profundă, subtilă, însă de o inteligenţă ascuţită, mai
eficace şi mai pe înţelesul ascultătorilor şi cititorilor pentru care oratorul
are o afecţiune aparte. A fost bine spus că dacă Ipponate ilumina minţile,
Hrisostom reuşeşte să întărească voinţa. Scrisorile, care sunt circa 240 la
număr, foarte scurte, aproape toate scrise în exil şi pe tema Providenţei, temă
ce era cea mai potrivită pentru a mângâia sufletele de tulburările suferite
atunci de către Biserică, tulburări care îl întristau foarte mult, mai mult
decât propriile lui suferinţe. În această privinţă, sunt deosebite cele 17
scrisori închinate văduvei Olimpiada; de mare interes istoric s-au dovedit a fi
şi cele două scrisori dedicate Papei Inocenţiu în care Hrisostom formulează o
adresare elocventă. Epistolele sunt adresate vechilor prieteni din Antiohia şi
Constantinopol, episcopi, preoţi, călugări, funcţionari, care îi luaseră partea
şi care din pricina acestei loialităţi faţă de el, fuseseră închişi, torturaţi
sau exilaţi. Se poate ca autorul, prizonier în deşertul său, să fi fost supus
cenzurii, dar şi formaţia sa clasică la şcoala lui Libanius se simte într-o
oarecare măsură. Învăţase să trateze corespondenţa ca pe un gen literar,
deţinând legi şi reguli proprii, la care, ca un om cultivat, ţinuse. Această
consideraţie ne va explica de ce Sfântul Ioan Hrisostom, care de altfel face
dovada unei veritabile stăpâniri a limbii, n-are aici aceeaşi ţinută literară.
Sf. Ioan – remarcabil teolog
În teologie, Sf. Ioan Gură de Aur este, înainte de toate,
un moralist care extrage din învăţătura curentă consecinţe practice. El
cunoaşte, de altfel, foarte bine doctrina creştină şi, în anumite discursuri de
controversă, a expus-o într-un mod savant, dar nu a aprofundat-o pentru ea
însăşi, nici nu s-a amestecat în discuţii teologice. S-a spus, adeseori, că
Sfântul Ioan Gură de Aur a fost mai puţin preocupat de problemele dogmatice şi
mai mult de cele morale. O astfel de disociere este neavenită, deoarece
învăţăturile sale morale sunt mereu ancorate în structurile doctrinare biblice
şi ale tradiţiei Bisericii. Putem înţelege mai bine pasionanta lui preocupare faţă de morală, dacă avem în vedere
faptul că el s-a considerat înainte de toate păstor de suflete şi abia apoi
învăţător. Ca păstor de suflete, el a înţeles şi a cultivat datoria sfântă de
a-i învăţa pe credincioşi ce înseamnă, în realitate, transpunerea noţiunilor de
credinţă în viaţă, asumându-şi astfel sarcina propovăduirii cuvântului
evanghelic. Putem spune că Sfântul Ioan a fost oarecum reţinut în speculaţii
despre tainele divine. Atributele lui Dumnezeu îi sunt familiare, dar el caută
mai puţin să le analizeze, dorind mai mult să le trăiască şi să le facă trăite.
Sfântul Ioan Gură de Aur nu a avut curiozitatea de a cerceta modul în care, în
Hristos, cele două firi s-au unit, iar, pe de altă parte, ca un veritabil
antiohian, el a insistat cu precădere asupra umanităţii sfinte, a vieţii, a
operei şi a morţii lui Hristos.
Trebuie însă subliniat faptul că la acea vreme nu erau
erezii îngrijorătoare de combătut, aşa cum fuseseră înainte şi după el. În
acest domeniu, Sfântul Ioan nu a avut mult de lucru şi nici nu s-a văzut
constrâns să aprofundeze grave probleme teologice, aşa cum li s-a întâmplat
Sfântului Atanasie, Sfântului Vasile, Fericitului Augustin. A luptat mai ales
împotriva ereticilor anomei, alcătuind și o lucrare intitulată Contra
anomeilor.
Neegalat în exegeza Sfintei Scripturi
În exegeză, el caută mai întâi sensul literal şi nu se teme
să facă, atunci când se impune, consideraţii gramaticale şi lingvistice pentru
a explica un pasaj dificil, dar aceasta nu semnifică decât o pregătire pentru a
desprinde sensul tipic sau învăţătura morală a textului.
Este de netăgăduit că Sfântul Ioan ocupă primul loc în
literatura noastră bisericească, mai ales ca hermeneut neîntrecut al Sfintei
Scripturi. Fidel principiilor Şcolii din Antiohia, al cărei ilustru
reprezentant şi este, el se ataşează mai ales exegezei literare. Totuşi,
temperează rigiditatea acestei metode fie printr-un recurs prudent şi moderat
la un oarecare alegorism, mereu fondat pe literă, fie prin insistenţa asupra
învăţăturii morale şi a bogăţiei aplicaţiilor practice. Hrisostom era omul unei
singure Cărţi. Biblia sa nu era niciodată închisă. O ştia pe de rost. O
citează, o explică, o comentează şi recomandă permanent citirea acesteia.
Sfânta Scriptură este, pentru Sfântul Ioan, sursa principală şi unică a
gândirii sale. El face din aceasta o lege pentru orice orator creştin. Biblia
este pentru Sfântul Ioan Hrisostom cartea prin excelenţă, care reuneşte
lecţiile cele mai variate şi cele mai practice pentru instruirea
credincioşilor.Din textele sfinte, Sfântul Ioan Hrisostom îşi propune să scoată
întreaga profunzime. Cu imaginaţia sa prolifică, el îşi închipuie fără greutate
personajele, intră fără greutate în interiorul sfinţilor, în sentimentele lor,
până a şi le însuşi şi apoi le transmite cu o vitalitate a cărei emoţie te molipseşte.
Marele arhiepiscop al Constantinopolului comentează cea mai
mare parte a cărţilor Vechiului şi Noului Testament, de la Facere şi până la
Epistola către Evrei. Sfântul Pavel este pentru dânsul obiectul unei
predilecţii speciale. Fără îndoială, cele mai numeroase şi cele mai vii
cuvântări de laudă sunt cele consacrate Sfântului Apostol Pavel. Aproape la
fiecare pas pomeneşte cu drag numele marelui Apostol.
Neîntrecut predicator
Ca predicator, Sfântul Ioan Gură de Aur a fost considerat
cel dintâi. Făcând o paralelă între Hrisostom şi Augustin, teologul Bardenhewer
spunea: „Augustin vorbea scurt, prefera silogismul; Hrisostom foarte lung,
adesea câte două ore fără să producă oboseală ascultătorilor, ci dimpotrivă.
Augustin se adresa mai mult minţii, Hrisostom sufletului întreg, pe care voia
să-l vadă mişcat la fapte creştine. Augustin urma în cuvântarea sa o cale
severă, logică, rece, abstractă, de multe ori chiar greoaie, Sf. Ioan însă
vorbea cald, cursiv, figurat, se inspira de la auditoriul său sau de la
împrejurări; ţinea continuu încordată atenţia ascultătorilor prin exemplele vii
şi plastice de care se servea, prin figurile de stil, care niciodată nu erau
exagerate. Predica lui era un fel de exegeză. Găsim la el unele interpretări de
o rară frumuseţe. Despre corabia lui Noe, spune el undeva: Aceasta avea un sens
tainic, era prototip al celor viitoare; căci prin corabie era preînchipuită
Biserica; prin Noe, Hristos; prin porumbel, Sfântul Duh, prin frunza de măslin,
dragostea lui Dumnezeu pentru oameni (Geschihte der Altkirchlichen Literatur,
1923, p. 355).
Cuvântul a fost vocaţia şi dorinţa sa arzătoare şi cea mai
pură măreţie. Contemporanilor săi le plăcea deja să spună: Şi din gura sa
ieşeau cuvinte mai dulci ca mierea. Toate secolele creştine au confirmat acest
elogiu. A fost numit Homer al oratorilor. El cunoştea regulile artei oratorice
încât nici un scriitor grec creştin nu i s-ar fi putut compara, iar aceste
reguli le aplica cu cea mai mare libertate. Cu toate aceste elogii, este prea
puţin cunoscut, şi cu siguranţă prea puţin cercetat, chiar şi de cei care
consideră numele său un simbol.
Pe când alţii sunt doar slujitori ai regulilor şcolare,
Sfântul Ioan Hrisostom aplică aceste reguli oarecum fără să se gândească, fără
vreun artificiu şi cu un simţ perfect al măsurii.
Contemporanii săi, şi alături de aceştia, generaţiile
următoare, nu conteneau să-l proclame cel mai mare dintre oratorii Bisericii
greceşti. Papa Pius X l-a decretat patron al predicatorilor creştini (Berthold
Altaner, Patrologia, ed. Marietti, 1977, p. 334), iar numele său stă şi astăzi
pe buzele tuturor.
Predica şi îngrijirea sufletului deveniră, pentru Sfântul
Ioan, scopul principal al vieţii sale; în fapt, au fost transmise urmaşilor mai
mult de 700 de predici autentice, rod al celor 12 ani de misiune în Antiohia şi
al celor 6 ani de episcopat (până la exilarea sa) în Constantinopol.
Predicile sale erau practice. Predica pe subiecte sau teme
apăsătoare – păcat, căinţă, credinţă, lucrarea pentru mântuire a lui Hristos.
Multe dintre ele explică Sfânta Scriptură, sursă inepuizabilă de învăţături
morale şi pretext de îndemnuri la sfinţenie.
Predicile sale, care durau deseori chiar şi două ore, nu
plictisesc, nici nu obosesc întrucât sunt însufleţite de imagini şi comparaţii;
acestea sunt, de asemenea, corelate, în exordii şi concluzii, cu evenimente
contemporane şi, uneori, îmbogăţite de digresiuni în jurul unor argumente de
mare interes.
Sf. Ioan Gură de Aur – un arhipăstor exemplar
Pe cât a fost de mare orator, pe atât a fost de mare păstor
sufletesc. Sfântul Ioan Gură de Aur a slujit preoţia ca diacon, ca preot şi ca
episcop. Principiile preoţiei sunt trasate cu mână de maestru în tratatul său
Despre preoţie, la care au meditat atâţia preoţi care găsesc în el sfaturi,
îndrumări şi consolări admirabile.El a avut atitudini, învăţături, tâlcuiri,
îndrumări şi explicaţii care sunt valabile şi astăzi. Tragedia vieţii Sfântului
Ioan ne arată ce adâncă conştiinţă religioasă a avut ierarhul, în faţa
moaştelor căruia a trebuit să se plece împăratul Teodosie al II-lea (408-450)
şi să îngenuncheze, cerând iertare pentru păcatele părinţilor săi.
În calitate de episcop, Ioan a aplanat unele conflicte
între împărat şi oficialii săi, în special în probleme foarte importante; a
intervenit în probleme disciplinare convocând sinoade, destituind episcopi,
închizând biserici non-niceene; de asemenea, a vizitat deseori mănăstirile
pentru maici din vecinătate pentru a instrui membrii comunităţii. Sfântul Ioan
nu s-a sfiit să pună ordine chiar în eparhii străine, cum a fost cea a
Efesului, şi a depus, într-un sinod local, pe şase episcopi care-şi cumpăraseră
dregătoria cu bani. Din lucrarea sa misionară una misionară mai amintim:
convertirea goţilor la ortodoxie (le-a dat o biserică şi le-a hirotonit preoţi
dintre ei) şi trimiterea unor călugări pentru răspândirea creştinismului în
Sciţia, Persia şi Fenicia. Deci pe sciţii care locuiau împrejurul Dunării i-a
luminat (adică populaţiile care locuiau pe teritoriul ţării noastre, pe
strămoşii noştri). În timpul acesta, Sfântul Ioan şi slujea, predica, medita,
catehiza, făcea vizite pastorale,cerceta aşezămintele Bisericii, făcea
administraţie, citea şi scria. Cele mai multe din aceste obligaţii le
îndeplinea zilnic, ca Sfântul Vasile cel Mare şi Fericitul Augustin. E greu de
închipuit cum reuşea el să facă faţă unei asemenea munci enorme, mai ales că
era o mână de om, şi deseori bolnav.
Nectarie, patriarhul anterior, fusese un mare senior, şi
fastul clerului înalt ajunsese la concurenţă cu cel al aristocraţiei civile.
Mare parte dintre clericii colaboratori au fost foarte nemulţumiţi de
austeritatea şi frugalitatea noului patriarh, care cerea să fie vândute
obiectele de lux din Patriarhie, care refuza mesele copioase, totdeauna mânca
singur.
A reorganizat spitalele şi ospiciile oraşului mergând până
la a încerca să-l depăşească pe Sfântul Vasile în încercarea sa de a pune pe
picioare o instituţie pentru leproşi ; a vândut bunuri bisericeşti, folosind
banii în scopuri filantropice; şi, chiar şi în exil fiind, a răscumpărat
captivi pe care i-a redat familiilor. Pentru aceasta, ca şi alţi episcopi de
dinainte şi de după el, a folosit banii de la susţinătorii înstăriţi.
Apostolul milosteniei și ambasadorul săracilor
Sfântul Ioan Gură de Aur este, prin excelenţă, şi apostolul
milosteniei. El şi-a îndemnat ascultătorii la milostenie. A condamnat cu
duritate avariţia (în omiliile despre Lazăr şi bogatul rău) şi s-a făcut
panegiristul milosteniei. Elocinţa sa este inepuizabilă în a relua această temă
fără încetare. A da unui sărac înseamnă a da lui Dumnezeu şi Ioan a găsit,
înaintea lui Bossuet, accentele magnifice pentru a celebra eminenta demnitate a
săracilor. În zelul său, s-a lăsat dus
până acolo încât apare ca un tribun ce discută de la înălţimea scaunului
problema socială. Dar, în loc să concluzioneze ca un tribun dreptul de revoltă
al săracului faţă de bogat, el nu are alt scop decât de a-l aduce pe cel bogat
la milostenie şi la practicarea într-ajutorării.
Apelativul de Hrisostom
Dacă ne întrebăm, care a fost calitatea lui superioară, şi
care a fost caracteristica sa deosebită, negreşit vom răspunde că în privinţa
culturii filosofice şi enciclopedice, nu era mai prejos de scriitorii din
timpurile sale; ca hermeneut al Sfintei Scripturi a fost aproape de neîntrecut,
pentru care toţi hermeneuţii de după dânsul, pe el l-au avut de bază în
herminiile lor; în privinţa sfinţeniei vieţii a fost unul dintre cei mai rari
bărbaţi ai Bisericii creştine iar ca păstor şi administrator a fost de admirat.
Dar cu asemenea calităţi îi găsim împodobiţi şi pe alţii dintre Părinţii
Bisericii creştine. Aceea însă, care îl distinge pe Sfântul Ioan de toţi
ceilalţi Părinţi, dascăli şi scriitori ai Bisericii creştine, aceea care-l
arată a fi de neîntrecut, şi în care n-a avut până acum egal pe nimeni, care şi
constituie slava lui particulară, este calitatea de Hrisostom pe care i-au
acordat-o secolele de după dânsul.
Acesta este Sfântul Ioan din Constantinopol: un mesager al
poporului, o inimă mare, un împătimit al studiului Cărţii (adică al Bibliei –
n.n.) şi iubitor de semeni; un om ce părea să ştie intuitiv care erau nevoile
oamenilor şi care să distingă adevărul de fals. A fost cu adevărat gură de aur,
a fost cel mai elocvent retor al Bisericii creştine, până în ziua de astăzi.
Creştinătatea întreagă, imediat după încetarea lui din viaţă, l-a proclamat de
dascăl ecumenic, cel mai mare luminător al lumii, stâlpul Bisericii, lumina
adevărului, trâmbiţa lui Hristos, prooroc şi vorbitor al tainelor lui Dumnezeu,
Theoforul Ioan, Hrisostomul Ioan, voind prin aceasta de a învedera marele lui
talent oratoric.
Mare învățător al lumii
Acest virtuoz al cuvântului dumnezeiesc a lucrat pentru
Biserică toată viaţa sa cu o nespusă ardoare şi Biserica l-a aşezat nu numai
printre Părinţii bisericeşti, ci şi printre Doctorii şi scriitorii ei cei mai
celebri. De asemenea, calităţile literare ale operelor sale care i-au captivat
pe contemporanii săi, îl impun pentru totdeauna literaturii creştine şi
universale. La puţin timp după moartea sa, Sfântul Ioan Hrisostom a fost privit
atât de ortodocşi cât şi de catolici nu numai ca un predicator şi exeget
remarcabil, ci şi ca o voce autoritară în probleme de credinţă. Pentru că
Hrisostom a fost şi un mare interpret – deşi nu şi sistematizator – al
doctrinei creştine, Biserica l-a numit marele învăţător al lumii. Sinoadele
ecumenice din Calcedon (451), Constantinopol (680) şi Niceea (787), îl arată ca
martor al adevăratei credinţe. La fel papii Leon cel Mare şi Agato.
Titlul de învăţat (înţelept) al Bisericii nu se aplică
decât pentru un foarte mic număr de scriitori bisericeşti, folosit atât în
antichitatea creştină (ei sunt Părinţi ai Bisericii şi Învăţaţi totodată), cât
şi în secolele următoare. Presupune o aprobare specială din partea Bisericii,
şi aceasta nu este dată decât autorilor care adaugă la o înaltă înţelepciune,
adevăruri creştine, o ortodoxie strictă şi o viaţă sfântă. Printre aceştia,
unii se bucură de o autoritate excepţională. Biserica Ortodoxă are în mod
special respect pentru Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Grigorie de Nazianz şi Sfântul Ioan
Hrisostom, pe care îi numeşte Învăţaţi ecumenici.
O sumară caracterizare
Făcând o foarte sumară caracterizare a Sfântului Ioan,
putem spune că are tot ceea ce îi trebuie pentru a reuşi în slujirea sa, o credinţă
profundă, un zel devorant, o elocinţă în acelaşi timp caldă şi familiară,
îmbogăţită cu cele mai frumoase flori ale retoricii şi cu cea mai exactă
cunoaştere a sufletelor. Acesta este unul dintre caracterele cele mai
atrăgătoare care s-ar putea întâlni. Un suflet tandru, delicat, vibrând la
toate emoţiile, o inimă puternică, dur cu el însuşi, nemilos cu viciile,
fremătându-se în prezenţa răului, dar în acelaşi timp un spirit insuficient
pregătit exigenţelor luptei şi condamnat, prin natura sa, la o suferinţă
continuă, suferinţa oamenilor loiali, care se lansează cu greu într-o luptă şi
nu găsesc în faţa lor decât duşmani mascaţi în faţa cărora toată sinceritatea
lor este zadarnică. Comportamentul său faţă de unii şi faţă de alţii era
dominat de adevăr şi milostenie.
Sfântul Ioan Gură de Aur rămâne cel mai cunoscut dintre
Părinţii greci şi una din cele mai fascinante figuri ale antichităţii creştine.
Cu vie veneraţie ne aducem aminte de el, pe care în toate Liturghiile îl chemăm
şi ni-l dorim ocrotitor.
Sursa: http://www.doxologia.ro/viata-bisericii/documentar/cine-fost-sfantul-ioan-gura-de-aur?page=0,0
Sfinte
Moaște
Mănăstirea
"Radu Vodă" - București
Mănăstirea
Darvari - București
Mănăstirea
Secu - Judetul Neamț
Mănăstirea
Filoteu (Muntele Athos): Mâna dreaptă a Sfântului Ioan Gură de Aur;
Mănăstirea
Vatoped - Muntele Athos : Capul Sfântului Ioan Gură de Aur, cu urechea stângă
întreagă. La urechea stângă i-a tâlcuit îngerul Sfintele Evanghelii și a rămas
neputredă spre marturie că a fost adevarată tâlcuirea îngerului.
Catedrala
Episcopală, Oltenia, Craiova - racla de argint cu părticele din moaștele
Sfântului Ioan Hristostomul
Capela
Imaculatei Concepțiuni a Basilicii San Pietro, Roma - restituite Patriarhiei
Constantinopolului în anul 2004 și plasate în Catedrala Sf. Gheorghe din
Constantinopol.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu